Älgjakt

Då har jag varit på min första älgjakt.
Var faktikt väldig roligt och spännande.
Var alltså inte tråkigt som jag trott det skulle vara.

Kom upp på tisdag kväll och då fick jag reda på att det inte skulle bli nån jakt på onsdagen utan då skulle det styckas kött. André sköt en 5 taggare på måndagen.

Kvällen jag kom upp vart det äntligen en surströmmingsmiddag. Men bara jag, Pite & Pate som åt.
Resten av oss som bodde tillsammans drog, tyckte inte om doften av den jätte goda strömmingen.



Pate till vänster & Pite till höger.


Så det vart som sagt styckning  på onsdagen sen hem till Orsa för att sälja det vidare till Linda.



André till vänster som var den glada skytten.
Jörgen till höger.







De flesta av de som jagade.

När vi for tillbaka igen så stannade vi till hos ett annat jaktlag där vi vart kvar en stund.





Efter besök där vart det en liten fisketur, men inte fick jag nå :(

Torsdagen vart det till att gå upp före halv sex för klockan halv sju skulle vi samlas för att dela ut pass och åka iväg för min första älgjakt.
Kom fram till passet efter en ganska lång promenad. Han hälla upp choklad till Nattis, sätta mig ner för vissa behov så såg jag hur Jörgen ville att vi skulle vara tysta.
YES! tänkte jag nu är det älg på G till oss men sen hörde jag skäll från hunden sen 2 skott.
Japp där var en till älg fälld, men inte var det Jörgen heller, utan Gunnar som söt.
Resten av passet hände det inget mer. Satt där på spänning med kaffe och smörgås.

Ner till Uggelbo igen efter några timmar för att vänta in den stora älgen.
När den kom så små skrattade jag, tyckte Andrés inte var vidare stor med sina 5 taggar, så kommer Gunnar med sin med en tagg på ena sidan och två på andra.
MEN han sköt en det gjorde ju inte vi!



Stålt älgjägare:) Gunnar

Fredagen vart till att gå upp lika tidigt igen för nästa pass.
Och det var inte lite långt att gå heller!
1 km uppför sen säkert lika långt till, tog typ 1 timme att gå dit vi skulle.
Och alla sa att vi skulle få se älg!
För där vi skulle sitta var det jämt älg.

Så här blir man efter den promenaden....



Vi satt där på helspänning, snart kommer det en tänkte jag...
Sen hör vi på radio, det är björn i närheten....
Gissa hur jag kände mig då!
Jag vart ännu mer på helspänning, ville absolut inte se en sån.
Som tur var slapp jag det med!

Men fick se båda hundarna komma på sitt eftersök av älg. Fick jag inte dagen innan.
Och Pite kom fram till oss med, han gick med sin hund Tass.



Ingen älg vart det för nån utav oss.
Ner för samling igen sen vart det ett eftermiddags pass.
Nathalié fäljde med farfar & jag & Jörgen fick sitta själva efter vägen.
Där satt vi i några timmar och ingen fick nån älg denna tur heller.



Jag är ändå helt nöjd med min första älgjakt & vill helt klart vara med om det ingen.
Nästa år tror jag att jag t.o.m tar ledigt hela veckan för att vara med.
Licens vet jag inte om jag vill ta, vågar inte ännu sitta själv och vara rädd för dessa björnar.

Kristina, tyvärr vart det inte så många taggar på älgen som du ville se, men kanske nästa gång :)

Här kommer lite fler kort från dagarna:

      
    

     


Detta fält satt vi & tittade
på i några timmar....

Kommentarer
Postat av: LiNdA

det var Gunnar som söt :o)

ha ha

men ja du verkar haft trevligt iallafall, och TAck för köttet.

men om du tar jaktlicens, får ni inte sitta på samma pass ändå då??

2009-09-20 @ 16:44:20
Postat av: Ellie

Nej blir inte att sitta tillsammans om det är så att jag får en jakträtt.

Man sitter en och en, ingen sitter tillsammans.

Sitter alldeles allena...

2009-09-20 @ 19:44:39
Postat av: Emma

åh fruktansvärda bilder >< fy.

men Nathalié ser i alla fall cool ut :)

2009-09-21 @ 12:55:45
URL: http://emmavestergaard.blogg.se/
Postat av: ano

djurplågeri :/ tycker ju bara synd om den stackars älgen..

2009-10-07 @ 17:59:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0